Begeleiding autisme
Kinderen met autisme kenmerken zich met opvallend gedrag in de volgende gebieden:
– Communicatie
– Sociale interactie
– Verbeelding
Tijdens de begeleiding van het kind met autisme bied ik handvatten voor de problemen waar hij/zij het meest last van heeft. Door veel oefenen wordt er geprobeerd de overgang van de begeleidingssituatie naar de praktijk zo soepel mogelijk te laten verlopen. Het gedrag moet ingesleten worden en dat gebeurd door het gewenste gedrag zo veel mogelijk te oefenen. Er wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van problemen die het kind tegen komt in de dagelijkse praktijk zodat het direct op een positieve manier gebruikt kan worden. Hierbij kan gedacht worden aan bijvoorbeeld; hoe maak ik vrienden, hoe herken ik emoties bij anderen of hoe kan ik op de juiste manier communiceren. Daarnaast wordt er ook gewerkt aan het plannen van de dagelijkse/wekelijkse activiteiten.
Bij praktijk BOFF wordt gebruik gemaakt van planborden/ schema’s, rollenspellen, spelmateriaal (bijvoorbeeld ‘ik denk me sterk’). De ervaring leert dat kinderen met autisme hier veel baad bij hebben.
We vinden het belangrijk dat het kind zich op zijn gemak voelt en dat er ruimte is voor ontspanning, er wordt daarom altijd samen met de ouders bekeken wat de mogelijkheden zijn. De intensiviteit van de begeleiding wordt daarop zoveel mogelijk aangepast. Er zal ook geoefend moeten worden in de thuissituatie, ouders krijgen hiervoor informatie mee naar huis zodat zij weten hoe ze dat kunnen doen.
Wanneer het nodig is kunnen we ook observeren op school en daarna een plan schrijven voor de aanpak op school. De school en de leerkracht/docent moet hier wel open voor staan. Er kan gedacht worden aan handelingsplannen/ begeleidingsplannen maar er kan eventueel ook materiaal gemaakt worden zodat deze op school weer gebruikt kunnen worden, u kunt dan denken aan planborden/ to-do kaartjes/ time-out kaarten enz.
Wilt u meer informatie of heeft u vragen over de eventuele begeleiding van autisme neem dan vrijblijvend contact met ons op.